Incoterms

Regulile INCOTERMS

INCOTERMS sunt conditiile comerciale care stau la baza contractelor incheiate intre vanzator si cumparator si sunt o serie de reguli de baza care trebuie respectate intre minim doi parteneri de afaceri.

Aplicarea conditiilor INCOTERMS, in cadrul contractelor de vanzare - cumparare simplifica comertul global si ajuta partenerii din diferite tari sa se inteleaga reciproc si sa comunice eficient.
Atunci cand societatile globale incheie contracte de cumparare si vanzare de bunuri, acestea sunt libere sa negocieze anumite conditii specifice. Acesti termeni sau conditii includ pretul, cantitatea si caracteristicile marfurilor. Fiecare contract international contine cel putin un INCOTERM sau termen comercial international.

Exista 13 termeni principali si cativa termeni secundari care indica punctele in care incepe si se termina responsabilitatea si riscurile asociate celor trei agenti implicati in procedurile legale de transport marfuri: expeditor, transportator si destinatar.

Partile implicate in tranzactii aplica acesti INCOTERMS care determina cine plateste costul pentru fiecare segment de transport, cine este responsabil pentru incarcarea si descarcarea marfurilor si cine suporta riscul de pierdere in orice moment dat in contextul transporturilor internationale. De asemenea, INCOTERMS influenteaza evaluarea vamala a marfurilor importate.
Regulile INCOTERMS sunt modificate la fiecare 10 ani. Comitetul Executiv al CIC (Camera Internatioanala de Comert) – Paris supravegheaza si administreaza acesti termeni internationali care sunt preluati de principalele natiuni comerciale din lume.

INCOTERMS sunt termeni comerciali internationali
recunoscuti la nivel global de catre tribunale si alte autoritati

Deseori, partile implicate contractual nu cunosc diferitele practici comerciale din tarile respective. Lipsa cunostintelor poate conduce la neintelegeri si dispute intre client si furnizor. Incorporarea regulilor INCOTERMS in contractele de vanzare internationale reduce aceste risc.

Grupa C

CFR: COST AND FREIGHT

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil pentru compensarea marfurilor pentru export, livrarea marfurilor dincolo de navele maritime in portul de expeditie si plata taxelor internationale de transport.
Cumparatorul isi asuma riscul de pierdere odata ce marfurile trec dincolo de nava maritima si trebuie sa cumpere asigurarea, sa descarce marfurile, sa achite taxele vamale si sa plateasca pentru transport pentru a livra marfurile la destinatia lor finala.

CIF: COST INSSURANCE FREIGHT

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil pentru livrarea marfurilor pe nava de transport si vamuire in tara de export. De asemenea, exportatorul este responsabil pentru achizitia asigurarii, iar cumparatorul sau importatorul este numit beneficiar.
Riscul de pierdere este transferat catre cumparator, deoarece marfurile trec in cadrul navei maritime. Daca bunurile sunt deteriorate sau furate in timpul transportului international, cumparatorul este pe deplin responsabil si trebuie sa depuna o plangere pe baza asigurarii procurate de vanzator. Cumparatorul trebuie sa se ocupe de vamuire in tara de import si sa plateasca pentru toate transporturile si asigurarile din tara importatoare pana la destinatia finala.

CPT: CARRIAGE PAID TO

Vanzatorul sau exportatorul elibereaza bunurile pentru export, le livreaza transportatorului si este responsabil pentru costurile de transport pana la locul de destinatie din contract.
Riscul de pierdere este transferat catre cumparator dupa ce bunurile sunt transbordate catre transportator. Cumparatorul trebuie sa asigure bunurile din acel moment.

CIP: CARRIAGE INSURANCE PAID TO

Vanzatorul transporta marfurile in portul de export, se ocupa de procedurile vamale si livreaza marfurile transportatorului. Din acest punct, riscul de pierdere este transferat la cumparator.
Vanzatorul este responsabil pentru costurile de transport si asigura bunurile pana la locul de destinatie stabilit contractual. Din acest punct, cumparatorul este responsabil pentru orice cost si suporta riscurile pierderii.

Grupa D

DAF: DELIVERED AT FRONTIER

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil pentru compensarea marfurilor pentru export, livrarea marfurilor dincolo de navele maritime in portul de expeditie si plata taxelor internationale de transport.
Cumparatorul isi asuma riscul de pierdere odata ce marfurile trec dincolo de nava maritima si trebuie sa cumpere asigurarea, sa descarce marfurile, sa achite taxele vamale si sa plateasca pentru transport pentru a livra marfurile la destinatia lor finala.

DES: DELIVERED EX SHIP

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil pentru toate costurile implicate in livrarea marfurilor catre un port de export sau orice alta destinatie vizata. Vanzatorul este responsabil pentru costuri si riscul de pierdere inainte de descarcarea in portul de destinatie.
Cumparatorul sau importatorul trebuie sa descarce marfurile, sa plateasca taxele vamale si sa furnizeze transportul si asigurarea interna catre destinatia finala.

DEQ: DELIVERED EX-QUAY

Vanzatorul sau exportatorul este raspunzator pentru toate costurile legate de transportul marfurilor catre cheiul din portul de destinatie. Din acest punct, cumparatorul trebuie sa plateasca taxele vamale, sa se ocupe de vamuire si sa isi asume responsabilitatea riscului de pierdere.

DDU: DELIVERED DUTY UNPAID

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil pentru toate cosurile legate de livrarea marfurilor catre locatia destinatiei vizate in care marfurile sunt puse la dispozitia cumparatorului. Cumparatorul sau importatorul isi asuma riscul de pierdere in acel moment si trebuie sa achite taxele vamale si alte taxe, si sa asigure transportul rutier si siguranta marfurilor pana la destinatia finala.

DDP: DELIVERED DUTY PAID

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil pentru toate costurile legate de livrarea marfurilor catre o destinatie vizata contractual si pentru vamuirea in tarile importatoare.
Prin intermediul acestui termen comercial international, vanzatorul asigura literalmente livrarea door-to-door, inclusiv camuirea in portul de export si portul de desinatie. Vanzatorul isi asuma, astfel, responsabilitatea riscului de pieredere pana cand bunurile sunt livrate la destinatia/sediul cumparatorului.

Grupa E

EXW: EX-WORKS

Vanzatorul sau exportatorul pune marfurile la dispozitia cumpartorului sau importatorului la sediul vanzatorului. Cumparatorul este responsabil pentru toate costurile, taxele si asigurarile de transport. Acesta accepta riscul pierderii de bunuri imediat dupa achizitionarea bunurilor si plasarea lor in afara fabricii.
Pretul EX-Work nu include incarcarea marfurilor pe un camion si nu se acorda nicio compensatie pentru stingerea obligatiei vamale prin compensare.

Grupa F

FCA: FREE CARRIER

Vanzatorul sau exportatorul elibereaza bunurile pentru export si le livreaza transportatorului, la locatia specificata de cumparator. Daca locatia vizata este locul in care vanzatorul isi desfasoara activitatea, atunci vanzatorul trebuie sa incarce marfurile in vehiculul de transport. In caz contrar, cumparatorul este responsabil pentru incarcarea marfurilor.
Cumparatorul isi asuma riscul de pierdere din acest punct si trebuie sa plateasca pentru toate costurile asociate cu transportul marfurilor catre destinatia finala.

FAS: FREE ALONGSIDE SHIP

Vanzatorii transporta bunurile de la locul de desfasurare a activitatii, asigura marfurile pentru export si le plaseaza langa nava in portul de export, unde riscul asociat cu pierderea trece in responsabilitatea cumparatorului. Cumparatorul este responsabil pentru incarcarea marfurilor pe nava, cu exceptia cazului in care contractual nu este specificata alta clauza, si pentru plata tuturor costurilor legate de transportul marfurilor catre destinatia finala.

FOB: FREE ON BOARD

Vanzatorul sau exportatorul este responsabil de livrarea marfurilor de la locul de desfasurare a activitatii si de incarcare a acestora pe nava in portul de export, precum si de vamuirea in tara de export.
Imediat ce marfurile traverseaza pragul navei riscul de pierdere este transferat catre cumparator sau importator. Cumparatorul trebuie sa plateasca toate cheltuielile de transport si de asigurare din acel punct si trebuie sa achite taxele vamale in tara de import.